Koko viikko on mennyt usvassa. Veikkaan, että olotilan kohennuksesta tulee pidempi projekti. Jalkapohja tulessa olen kuitenkin yrittänyt välillä ulkoillakkin. Välilä  pienesti sisustella. Sisustelu on tosin jäänyt saman taulun nosteluun tippuneena, kun ripustus ei meinannut millään pysyä paikallaan. 

Käväisin Emmassa. En muista japanilaistaiteilijan nimeä, mutta teos oli vaikuttava. Punaisista langoista solmittu tila, missä ovia. Jotenkin sen kaiken keskellä vähän rentoutui. Teos on kaunis ja valoisa. Vihdoin jotain piristävää. 

Verenpaineita se ei kuitenkaan laskenut. Huonjun edelleen ja naapurini kanssa juttelin oireista ja pähkäilimme, että voisiko myös rokote aiheuttaa ainakin osan noista oireista.

Noh... olen pysytellyt kotona, koska muutakaan ei oikein jaksa. Illalla puolen yön paikkeilla olen käynyt kotini edessä kadula polttamassa tupakan ja painellut nukkumaan.  Torstaina sain melkein sydänkohtauksen, kun säikähdin niin älyttömästi.

Seisoskelin rappusten edessä niin kuin usein ennenkin. Joskus saattaa jompikumpi polttavista naapureista liittyä seuraan. Nyt olin yksin.Olen joskus ihmetellyt kiinnittämättä kuitenkaan sen kummemmin huomiota autoon, joka hiljentää kohdallani. Nyt se sama auto oli ajamassa ohi ja hidasti. Sitten se lipui "väärälle kaistalle" viereeni ja kuskilla oli ikkuna auki. 

Näin jo sieluni silmin, että mut vähintäänkin ammutaan, kidnapataan tai jotain pahaa tapahtuu. Olen nähnyt niin paljon unia siitä, että jotain yllättävää pahaa tapahtuu.

"Niin?"- Kysyin varovasti kurkaten kuskia.Kuski hymähti ja nojasi ikkunaan vähän niin kuin luu ulkona.. Sitten hän uteli, että odotatko jotain tässä? En ensin tajunnut kysymystä, koska ajattelin, että, joko valittaa tupakanpoltosta, raiskaa, hakkaa, kidnappaa tai tappaa...Toisti kysymyksen ja olin ihan pöhkönä, että en. Poltan tässä vain tupakin. sitten hän kaahasi eteenpäin naapuritallon parkkipaikalle. 

Mun sydän laukkasi kahtasataa. Mitä ihmettä tuokin halusi. En häiritse ketään. Vien stumppini pois, joten siitäkään ei voi kukaan häiriintyä. Naapuritalo on sen verran kaukana, etten voi tehdä mitään häiritsevää siltäkään osin.Tuosta jäi niin häiritsevä fiilis. Mut on nyt haukuttu niin monta kertaa suurinpiirtein siitä, että hengitän samaa ilmaa, joten en pitäisi ihmeenä vaikka tämäkin etsi syytä vaikkapa ajaa seuraavan kerran autolla päälle. Heittää bensat ja tuikata mut tuleen. Tai ihan vain solvata sen minkä kerkee. Syytä ei tosiaan taida kukaan tarvita.Tosin, saattahan tuo luulla, että olen huoraamassa kadulla, jossa ei varmaan viiden kilometsin säteellä liiku ketään iltaisin. Jos mä alan itkemään niin olen vain heikko ja mitätön ja siitä voi kostaa lisää.

Tänään törmäsin kivaan naapurin naiseen. Kerroin hiljentävästä autosta ja hän oli huomannut saman, että joku hiljentää kohdalla. Hän ei polta vaan kulkee koiransa kanssa. Kerroin yöllisestä kyselystä ja siitä, kuinka mä olin kauhusta kankeana. Naapuri totesi, että voisko sellaista mahdollisuutta olla, että hän olisi halunnut tehdä tuttavuutta?

Ai.... Voi luoja mä olen rikottu, kun tuollainen ei tullut edes mieleen. Ei sitten mitenkään. Aa, johtuisko tosiaan siitä, että sellaista aitoa hyvää ei oikeastaan ole juuri nimeksikään. Voi luoja mä olen väsynyt siihen pahuuten ja itsekkyyteen ja näköjään kauhusta kankea  jo siitä, että auto pysähtyy kohdalle. Tosin toi on taatusti nähnyt mut tuossa miljoona kertaa ihan pävänkin valossa. Olisi vähemmän pelottavaa vastailla uteluihin silloin.

 

Sitten mä olen tuhlannut vähäistä energiaani sellaiseen ihmetykseen kuin päiväkodit. Jotenkin elänyt sellaisessaa uskossa, että päiväkodeissa työskentelivillä ei pitäisi olla rikollista taustaa. Ei saisi käyttää huumaavia aineita ja pitäisi varmaankin olla nuhteeton. Mitenkäköhän se sääntö pätee esimerkiksi lapsille suunnatun bändin luotsaamisessa Jos keikkapaikalla lasten seassa työskentelee tällainen henkilö, jolla on tuomio ja istunut vankilassakin. Tämä samainen henkilö on valmis vaikka tuhoamaan jonkun vain saadakseen viiskymppiä pummattua silloin tällöin. Tämä samainen henkilö tekee musiikkia lapsille. Poltellen pilveä. Opettaa "moraalia" kappaleissaan. Samaan aikaan kun kirjoittelee biisejä niin pettää puolisoaan. Samaan aikaan kun myy keikkojaan niin saa raivokohtauksia täysin syyttä ja tekee niillä vahinkoa. Olempa nähnyt erään soittajan joskus kokaiinipäissään. Mutta kovasti he tuntuvat saavan häärätä lapsukaisille juttuja pääkaupunkiseudulla. Ihmettelempä vaan, kun maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.