Ymmärrän kanssakansalaisten huolen näinä aikoina ja muulloinkin. Tosin se ymmärrys on välillä lehahtanut hilsettä hipoen päin seinää, murentuen kappaleiksi oman ymmärrykseni puutteessa.

Kysynkin siis MIKSI?

Ja mikä tämän ryhmän tavoite on? Siis tämän erikoislaatuisen poppoon, joka selaa kirpputori-ilmoituksia huvikseen ja kyselee joka ikiseen tavaraan, että onko se vielä mennyt?

Mitä tällä tiedolla tekee? Miten vastauksen saaminen helpottaa millään lailla kysyjän elämää? Varsinkin kun kysyjällä ei ole minkäänlaista intressiä asian jatkojalostukseen eli alkuperäiseen nettikirppismyyjän tavoitteeseen päästä tuotteesta eroon.

Ymmärrän kyllä kasvottoman netin ongelman. On helppo nakuttaa kasvottomana kysymys johonkin bittitaivaaseen, koska se ei velvoita mihinkään. Vielä parempi, jos kysymykselle on asennettu sivustolla valmis nappi. 

MUTTA....

ENNEN kuin utelet ja painelet nappeja niin mittaa ensin, että mahtuuko kyseinen huonekalu sinulle. Pohdi tarkkaan, oletko oikeasti tämän kalun tarpeessa. Onko sinulla kuljetusmahdollisuutta, jos tuotteen myynti-ilmoituksessa lukee selkeästi, että VAIN NOUTO.

Onkohan mikään niin työllistävää, kuin tavaran myyminen tai ilmaiseksi antaminen nettikirppiksillä? Tavaraan kuin tavaraan on pahimmillaan tullut kahden vuorokauden aikana yli neljäkymmentä kysymystä tuotteen vapaudesta. Siinä toivossa, että tästä tavarasta pääsisi eroon, on myyjän vastattava jokaiseen kysymykseen. No mitä sitten. Seuraa radiohiljaisuus. Neljästäkymmenestä kyselystä noin kaksi jaksaa vastata, että tuote onkin liian suuri. Tai ei ole kuljetusmahdollisuutta.Yhdestä kahteen sanoo noutavansa tavaran ja sovimme ajan. Odottelen kahden tunnin aikahaarukan aikana, jos ylipäätään sen tarkempaa aikaa saa, ja hakijaa ei näy eikä kuulu ennen kuin otat itse yhteyttä. " Joo, en mä sit otakkaan sitä, kun väri on väärä"

Voi V...U! Aikuiset oikeasti!. Hänellä, joka odottaa oikkujanne, saattaa ihan oikeasti olla monenlaista muutakin hommaa. ja hän on varannut sen ajan siihen mitä on sovittu. Kuin myös hänellä on tarve päästä jostain eroon vaikkapa muuton alta ja turhat varaukset vievät aikaa ja mahdollisesti estävät toimenpiteen.

Näin toimien vesitetään täysin kirpputorien tarkoitus. Ja eikös alkuperäinen tarkoitus ole tavaran liikkuminen edullisesti eteenpäin.

Miksi siis joillakin tuntuu olevan sairaalloinen tarve vaikeuttaa tavaran omistajan vaihto saati työllistää huvikseen turhilla kysymyksillä. Tämä on jollain tapaa sairasta.

Unohdetaan täysin, että ilmoituksen tekijä on yksityishenkilö, eikä tavaratalo, missä voi kiikutella ostoksiaan ja jättää käytävälle, kun ei otakkaan ja voimat on mennyt palauttamiseen takaisin hyllylle. Kuika väsyneitä te ihmiset oikeasti olette? Tehkää nyt herranjee jotain virkistävämpää kuin kirppismyyjän kiusaamista. Ehkä itsellekkin tule parempi olo.

Neljäänkymmeneen kysymykseen menee aikaa ja on todella turhauttavaa, kun sen tekee turhaan. 

Sinä, joka utelet huviksesi niin mieti, että sitä tekee moni muukin. Mutta miksi? Mitä järkeä? Mikä sinua vaivaa? 

Kysymyksen ymmärrtää toki, jos jaksaa myös sopia ja hakea tuotteen, mutta jos ei ole aikomustakaan.....

 

Nettikirppis ei ole tavaroiden Tinder/ Salatut elämät, joissa tavara etsii paria ja muiden ulkopuolisten kuuluisi tietää miten tämän tavaran käy.